RSS

Marokko, Huelga 14N & een nachtje op de grond…

02 dec

Dag 73 [zaterdag 10 november 2012]
Na een avondje Kapital en het eten van Churros (overigens geen aanrader om 5 uur ’s ochtends) was ik om half 6 ‘s ochtends thuis. Eenmaal binnen in mijn appartement bleek dat de deur van mijn kamer uit het niets besloten had om niet meer open te gaan! Na zo’n drie kwartier bleek er dan toch echt geen enkele mogelijkheid te zijn om de deur open te krijgen. Resultaat: een nachtje op de grond slapen.

De volgende morgen gelijk gebeld met Erasmusflat, wat nog moeilijker bleek dan gedacht. De eerste die ik probeerde te bereiken had haar telefoon uitstaan. Vervolgens gebeld met een ander persoon van deze organisatie. Deze nam uiteindelijk wel op maar heeft een ZEER beperkte Engelse woordenschat, wat opzich opmerkelijk is voor een organisatie die zich richt op internationale studenten. De boodschap: “I can not open my room” kwam in het engels niet aan dus toen geprobeerd om het in het Spaans uit te leggen. Tot mijn verbazing kwam de boodschap nu wel aan en ik zou door een collega worden teruggebeld. De collega die belde al gelijk na 5 minuten (hij sprak wel engels) met de boodschap dat er om 16:00 uur iemand zou komen om de deur open te maken. Na wat gezucht van mijn kant (het was pas 12:00 uur) heb ik er mee ingestemd. Ik besloot naar het park te gaan, aangezien ik verder niets kon doen. Eenmaal onderweg naar het park werd ik gebeld of ik NU in het appartement was en dat de monteur over 5 minuten zou komen. Natuurlijk zei ik dat ik in mijn appartement was en ik haastte me terug. De Spaans 5 minuten duurde langer dan verwacht en toen er om 14:30 uur nog niemand was besloot ik maar weer eens te bellen. Ik kreeg de boodschap dat de monteur al geweest was! Niet dus! Ik werd 5 minuten later weer teruggebeld met de boodschap dat hij er nu wel echt binnen 5 minuten zou zijn, wat uiteindelijk dan ook zo was. Met aardig wat geweld kreeg de monteur mijn deur open. Bloedchagerijnig was ik blij dat ik om 15:00 uur eindelijk naar bed kon.

Dag 77 [woensdag 14 november 2012]
De eerste echte grote staking/protest dag sinds ik in Madrid ben. Deze dag is in heel Spanje een algemene stakings- en protestdag met de naam Huelga 14N. De protesten bij mij in de straat begonnen al vroeg. Er werd door een school geprotesteerd tegen het privatiseren van het onderwijs met de boodschap dat onderwijs voor iedereen is. Vanaf mijn balkon had ik goed zicht op dit protest.

Het bankfiliaal en de pinautomaat van de Deutsche Bank tegenover mij waren de avond voorafgaand aan de protestdag even onderhanden genomen. De pinautomaat is met graffiti zo bewerkt dat het onmogelijk is om er nog te pinnen het het bankfiliaal is met dezelfde graffiti bewerkt. In grote rode letters staat er nu op de ramen: ‘Culpables’ wat schuldigen betekend.

Samen met een huisgenoot ben ik om 18:00 uur naar Atocha gegaan. Al lopend naar Atocha bleek dat letterlijk elk bankfiliaal en pinautomaat in het centrum van Madrid met graffiti was bewerkt. Eenmaal aangekomen bij Atocha verbaasde ik me over de grote hoeveelheid mensen. Dit had ik niet verwacht! Het onderstaande filmpje laat de stemming zien die ik er ook heb gezien. We zijn er dan ook maar kort geweest dus van het geweld dat het filmpje ook laat zien, heb ik niets meegekregen.

>>>>>> KLIK HIER VOOR DE FOTO’S VAN  SEVILLA & MAROKKO <<<<<<

Dag 78 [vrijdag 16 november 2012]
Donderdagavond na school was het dan zo ver: een weekend Sevilla/Marroko. Via WeLoveMadrid heb ik samen met 3 klasgenoten de reis naar Marroko geboekt. De bus naar Marroko vertrekt alleen niet uit Madrid, maar uit Sevilla. Een mooie gelegenheid dus om twee vliegen in één klap te slaan. Vrijdagochtend om 1:00 uur  gingen we met Socibus op weg naar Sevilla, een busreis van 6 uur. Toen we om 7:00 uur waren aangekomen in Sevilla was het nog te donker om wat te gaan doen. We hebben eerst een uur in een café gezeten waar we koffie hebben gedronken en ontbeten.

Om 8:00 uur was het licht genoeg en verlieten we het cafe om door Sevilla te gaan wandelen. Als eerste gingen we naar Torre del Oro. Een ronde toren waar later in de middag de bus naar Marroko vandaan zou vertrekken. Vanaf het Torre del Oro wandelden we naar het Plaza de España (ja ook in Sevilla hebben ze er een 😉 ), een prachtig plein met daaromheen een groot park in het centrum van Sevilla. Hier hebben we dan ook aardig wat tijd doorgebracht.

Na het Plaza de España (de temperatuur was inmiddels al aardig opgelopen, 25 graden!!) gingen we naar het Koninklijk Paleis (Alcázar Real de Sevilla) en de Kathedraal van Sevilla (Catedral de Santa María de la Sede). Uiteindelijk zijn we alleen bij de Kathedraal naar binnen gegaan, wat erg mooi was om te zien. Na nog wat geslentert te hebben door Sevilla gingen we om 13:00 wat eten bij de McDonalds, het laatste beetje werstere cultuur voordat we naar Afrika gaan. Om 14:00 verlieten we de McDonalds en gingen we naar het Torre del Oro waar we om 14:30 uur vandaan met de bus naar Algeciras vanwaar we met de Ferry naar Ceuta (Spaans grondgebied in Afrika) vaarden.
De busreis naar Algeciras duurde zo’n 2,5 uur en om 18:00 uur vertrok de ferry naar Ceuta, waar we een uur later arriveerde. Bij het passeren van de grens moesten we een formulier invullen en ons paspoort inleveren. Hier was ik eigenlijk niet zo van gediend maar ik werd verzekerd dat ze dit altijd zo doen en er nog nooit problemen mee hebben gehad. Na ruim een uur wachten waren eindelijk alle paspoorten gecontroleerd en voorzien van een mooie stempel. Tijd om naar het hotel te gaan. Het hotel was prima en het eten (een soort van aardappel-/wortelsoep vooraf en heerlijk gekruide kip) was zeer welkom.

Dag 79 [zaterdag 17 november 2012]

Tetouan

Tetouan

Om 7:30 uur kregen we een wake-up call van het hotel, waar we om 8:00 uur bij het ontbijt hebben gehad. Een lekker ontbijt met diverse soorten broodjes. Om 8:45 uur vertrok de bus vanaf het hotel om naar de stad Tetouan te gaan. Eenmaal aangekomen in Tetouan regende het als een gek! Eerst maar eens even een paraplu aangeschaft en vervolgens met een gids de stad door. Een hele bijzondere ervaring! De stad is een soort van doolhof dat bestaat uit kleine gangetjes en steegjes, waar de kippen over straat lopen (dit ruik je dan ook duidelijk….). Om 11:00 uur gingen we muntthee drinken een een Marokkaans theehuis. Na het drinken van de thee bezochten we een kleine bazaar, waar de lokale bevolking zijn kans greep en de toeristen flink afzette. Met name de Amerikanen (die ook tijdens deze trip in overvloed vertegenwoordigd waren) bleken behoorlijk naïef en totaal niet prijsbewust.

Na het bezoek aan de bazaar en een verdere wandeling door de stad was het om 13:00 uur weer tijd om te

Uitzicht hotel in Tanger

Uitzicht hotel in Tanger

lunchen. De lunch bestond uit een traditionele Marokkaanse soep (Harira), een grote salade van rijst en verse groenten, een Tajine van couscous en rundvlees en als dessert een koekje en thee. Na de lunch om 14:15 uur vertrokken we uit Tetouan en vervolgden we onze reis richting Tanger waar we naar ons volgende hotel zouden gaan. Voordat we naar het hotel gingen was er eerst nog tijd om op een kameel te rijden, wat een lachwekkende ervaring was. om 18:00 arriveerden we in ons hotel in Tanger. Het hotel lag midden in het centrum en het was al snel duidelijk dat Tanger een hele andere stad is dan Tetouan! Het diner in het hotel was simpel maar wel goed. Na het eten was het vrijwel gelijk tijd om te gaan slapen aangezien we de dag erna om 5:45 uur een wake-up call zouden krijgen…

Dag 80 [zondag 18 november 2012]

Chefchaouen

Chefchaouen

5:45 uur ging de telefoon, wake up call! Om 6:30 uur zaten we aan het ontbijt dat nog beter was dan de dag ervoor. Er was een overvloed aan diverse soorten broodjes. Na uitgebreid te hebben ontbeten (en een lunchpakketje te hebben samengesteld 😉 ) was het om 7:00 uur tijd om het hotel te verlaten en de reis te vervolgen naar de stad Chefchaouen. De busreis van het hotel in Tanger naar Chefchaouen duurde ruim 2,5 uur. Net als in Tetouan kregen we ook in Chefchaouen een rondleiding van een lokale gids. Voor mij was al snel duidelijk dat deze stad het hoogtepunt was van de trip! De stad bestaat uit huizen die in allerlei kleuren oogverblindend fel blauw zijn geschilderd. Dit doen ze om zowel de hitte van de zon uit de huizen te houden (niet dat dat op een dag als deze nodig was want ook vandaag regende het weer de hele dag) én om de muggen weg te jagen.

Lunch in Chefchaouen

Lunch in Chefchaouen

Tot en met 14:30 uur hebben we door de stad gelopen waar we een weverij bezocht hebben (ook hier waren de prijzen enorm hoog) en een lunch hebben genuttigd (vergelijkbaar met de lunch van zaterdag). Om 14:30 uur was het alweer tijd om deze stad te verlaten wat ook eigenlijk het einde van deze reis betekende. Weer gingen we de bus in om naar de Ferry te gaan. Om 21:00 uur stonden we weer op Spaanse bodem en gingen we met de bus naar Sevilla. Om 23:30 uur kwamen we aan in Sevilla. Voor de meeste mensen de eindbestemming maar voor ons nog niet… om 1 uur vertrokken we met de bus van Sevilla naar Madrid waar we maandagochtend om 7:00 uur helemaal kapot aankwamen na een mooi weekend in Marokko!

De onderstaande map laat ongeveer de route zien. Ik denk dat we deze dagen alles bij elkaar zo’n 2.300-2.400 km hebben afgelegd..

Dag 95 [zondag 2 december 2012]
De afgelopen weken is er niet echt veel bijzonders gebeurd. Het inleveren van mijn paper voor International Business (met uiteindelijk het onderwerp: “De veranderingen in de politieke relatie tussen Spanje in Nederland” en dan een vergelijking tussen de 16e eeuw en nu) en nog een thanksgiving diner zijn de hoogtepunten geweest. Inmiddels heb ik een vliegticket geboekt en ben ik van 24 december t/m 6 januari in Nederland en ben ik druk bezig met het zoeken van een afstudeerstage. De eerste brieven zijn al verzonden. Tips over een beschikbare afstudeerplek (vanaf februari 2013) in de financiële dienstverlening voor een student Financial Services Management, mét buitenland ervaring, zijn meer dan welkom ;).

 

>>>>>> KLIK HIER VOOR DE FOTO’S VAN  SEVILLA & MAROKKO <<<<<<

 
2 reacties

Geplaatst door op 2 december 2012 in Uncategorized

 

Tags: , , , , , , , , , , , , ,

2 Reacties op “Marokko, Huelga 14N & een nachtje op de grond…

  1. Ron

    2 december 2012 at 15:55

    Weer de groetjes uit Dordt. Inmiddels zijn de temperaturen aardig gedaald hier. Dus als je terug kom zal het wel aardig wennen zijn qua temperatuur.

     
    • Stefan Bos

      2 december 2012 at 16:12

      Hoi Ron!

      Ja las vanochtend dat de eerste sneeuw al gevallen is! Hier is het ook niet meer zo heel warm (graad of 10) maar geloof niet dat ik hier snel sneeuw hoef te verwachten!

      Groetjes

       

Plaats een reactie